Nyhet
27.3.2022
27.3.2022

Rekordlav forbrukertillit i mars

Dette er en kommentar skrevet av
Dette er en analyse skrevet av
Forbrukertillitsindeksen (CCI) faller til rekordlave minus 20,0 poeng i mars, som er en nedgang på 13,5 poeng fra februar. Forbrukertilliten har aldri før falt så mye på én måned.

Forbrukertilliten faller til et historisk bunnivå i mars.

Forbrukertillitsindeksen  (CCI) faller til rekordlave minus 20,0 poeng i mars, som er en nedgang på 13,5 poeng fra februar. Forbrukertilliten har aldri før falt så mye på én måned.

Forrige bunnotering kom i april 2020, måneden etter at Norge stengte ned som følge av koronapandemien. Da var CCI på minus 13,3 poeng.

- Russlands invasjon av Ukraina 24. februar sendte sjokkbølger i alle retninger. Alle indikatorene som utgjør forbrukertillitsindeksen faller, og de to som er knyttet til egen økonomi er rekordlave, sier Henrik Høidahl, fagsjef for politikk og samfunn i Opinion.

Kraftigst er nedgangen for troen på den økonomiske situasjonen for Norge om 12 måneder.

- 55 prosent tror den økonomiske situasjonen for Norge vil være litt eller mye dårligere om ett år, sier Høidahl.

Høye strøm- og drivstoffpriser, samt varsler om rentehevinger, bidrar også til å forklare det markante fallet.

- Indikatoren for husholdningens økonomiske situasjon i dag, sammenlignet med for 12 måneder siden, er negativ for fjerde måned på rad, noe som også påvirker sannsynligheten for kjøp av større forbruksvarer i negativ retning, sier Høidahl.

Undersøkelsen er gjennomført 8.-15. mars i et landsrepresentativt utvalg på 1048 personer over 18 år. Neste CCI-måling publiseres fredag 29. april.

Forbrukertillitsindeksen (Consumer Confidence Index - CCI) er et internasjonalt mål på forbrukernes tillit, og brukes i alle EU-land. Forbrukertillitsindeksen er et gjennomsnitt av forbrukernes vurdering av egen og landets økonomi og forventninger til kjøp av større forbruksgoder.

Tidligere målinger:

Kontaktperson: