Kommentar
7.5.2024
7.5.2024

Hva gjør en Community Manager?

Dette er en kommentar skrevet av
Anniken Klyve
Community manager og markedskoordinator
Dette er en analyse skrevet av
Anniken Klyve
Community manager og markedskoordinator
"Hva gjør du egentlig?" er spørsmålet jeg ofte blir møtt med etter at jeg begynte i Opinion for snart fire år siden. Venner, familie, til og med nye kolleger, har lurt på hva jeg faktisk gjør på jobb.

Da jeg møtte kjæresten min, pleide jeg å utfordre ham til å svare på dette spørsmålet. Ikke bare for å se om han skjønte hva jobben min innebar, men også for å høre alternative måter å forklare det på, uten å ty til ord som preger bransjen - kval, kvant, målgruppe eller screener.

Ekte mennesker bak analysene

Så hva gjør jeg, egentlig? Jeg pleier å si at jobben min er å sørge for at respondentene trives med å delta i undersøkelser. Det er naturligvis mer. Det er mitt ansvar å sikre at analytikerne får svarene de trenger og at spørsmålene kommer frem til riktig målgruppe. Jeg designer, setter opp kundepaneler og skaper engasjement blant deltakerne. Jeg programmerer undersøkelser, skriver nyhetsbrev og velger ut deltakere til kvalitative prosjekter. Også har jeg gleden av å trekke vinnere og dele ut gavekort.

Arbeidet med innsiktspanelene gjør at Community Managere kjenner godt til respondentene, på en annen måte enn analytikerne som intervjuer dem. Det er for eksempel 37 åringen fra Drøbak, som synes det er gøy å være med på dybdeintervjuer og alltid svarer hyggelig på invitasjoner. Og hun på 18 år fra Bergen, som foretrekker chats og aldri avlyser. De er ekte mennesker, og det oppleves nok også gjensidig. Det hender nemlig ofte at det tikker inn en hyggelig hilsen fra en paneldeltaker.

Analyse og kreativitet

Mens kollegaene mine jobber med grafer og diagrammer, kan jeg sjonglere med tone-of-voice og nye løsninger på utsendelsene våre. Heldigvis er jeg ikke alene om dette. I tillegg til min sjef som hadde denne stillingen tidligere, fikk vi en ny Community Manager med på laget for rundt to år siden. Jørgen har blitt ekspert i å finne de små detaljene som får respondentene til å smile. Han er også en racer på rettskriving. Sammen balanserer vi det analytiske og kreative, diskuterer innhold og hvilket emnefelt som gir høyest åpningsrate.

Community Manageren øker engasjementet

Lurer du fortsatt på hva jeg gjør? Jeg tror en Community Manager øker engasjementet hos respondentene, fordi de opplever å snakke med et ekte menneske. Her er «mann, 37» og «kvinne, 18» langt mer enn data. De er med på å skape et hyggelig nettsamfunn for deling av tanker, holdninger og erfaringer. I Opinion jobber vi med å bygge broer mellom hva folk sier og det de gjør. Jeg er stolt av å være en del av et selskap som prioriterer å skape ekte forbindelser og gi hver enkelt respondent den oppmerksomheten de fortjener.