Forbrukertillitsindeksen (CCI) er på minus 10,2 poeng i juni, viser Opinions siste forbrukertillitsmåling. Indeksen er ikke signifikant høyere enn i mai (-12,7), men den er markant høyere enn i både mars og april. Gjennomsnittet av seks målinger i første halvår er høyere enn etter seks målinger i andre halvår i fjor. Året ble innledet med en betydelig sterkere tro på husholdningens og landets økonomi for det kommende året. Så kom det tilbakeslag utover våren, blant annet som følge av geopolitisk og handelspolitisk uro.
- Forbrukertilliten økte markant igjen i mai etter to måneder med sterke reaksjoner på den internasjonale handels- og sikkerhetspolitiske uroen med potensielt store konsekvenser både for landets og husholdningens økonomi. Forbrukertilliten holder seg stabil fra mai til juni. Ellers har den vært alt annet enn stabil i år. Det har vært et halvår preget av mer usikkerhet og uforutsigbarhet enn vi har sett på lenge, sier Henrik Høidahl, fagsjef for politikk og samfunn i Opinion.
- Det første rentekuttet til Norges Bank siden starten av pandemien i 2020 kom like etter at datainnsamlingen til denne målingen var avsluttet. I hvilken grad det vil påvirke nordmenns syn på husholdningens økonomi vil fanges opp gjennom sommermålingene, og ikke minst etter at bankene har satt ned sine boliglånsrenter. Når bankene setter ned rentene, vil husholdningene få økt disponibel inntekt. Dette, kombinert med lønnsvekst og avtagende prisvekst, kan gi forbrukerne en stigende følelse av økonomisk trygghet og oppmuntre til økt forbruk.
- Den psykologiske effekten av et rentekutt fra sentralbankens side, og troen på at flere kutt kan være på trappene, gir grunn til å tro på økt forbrukertillit i nær fremtid. Samtidig har norske forbrukere og låntakere blitt vant til at prognoser ikke alltid slår til. Det skaper en underliggende sårbarhet i nordmenns tillit til egen og landets økonomi. Nye hendelser, både nasjonale og internasjonale, kan derfor raskt påvirke stemningen, sier fagsjefen i Opinion.
- Den psykologiske effekten av et rentekutt fra sentralbankens side, og troen på at flere kutt kan være på trappene, gir grunn til å tro på økt forbrukertillit i nær fremtid, sier Henrik Høidahl.
- Til tross for svingninger i forbrukertilliten, har Opinions kjøpsindeks – som måler forventningene til kjøp av større forbruksgoder, bil, bolig og oppussing – vært relativt stabil gjennom første halvår. Etter å ha blitt påvirket av internasjonal uro i mars og april, er indeksen nå tilbake på samme nivå som i januar. At det ikke er store utslag i kjøpsindeksen, tyder på at forbrukerne ikke har mistet troen på sin evne til å gjennomføre større investeringer, selv i møte med usikkerhet.
Les mer om forbrukertillitsindeksen (CCI) og se tidligere målinger og historisk data her.
Undersøkelsen er gjennomført mellom 10. – 16. juni i et landsrepresentativt utvalg på 1000 personer over 18 år. Neste CCI-måling publiseres fredag 29. august med data for både juli og august.
Om CCI:
ConsumerConfidence Index Indeksen (CCI) er et anerkjent internasjonalt mål på forbrukernes tillit. Det brukes i alle EU-land.
Beregningsmetode:
CCI er et gjennomsnitt avforbrukernes vurdering av 1) husholdningens økonomi nå og 2) om 12 måneder, forventninger til 3) landets økonomi om 12 måneder og 4) husholdningens kjøp av større forbruksgoder om 12 måneder.
Hver delindeks er slik at tallet er 100 hvis alle venter sterk positiv endring, og minus 100 hvis alle venter sterk negativ endring. Hvis alle venter ingen endring blir tallet lik 0. Med CCI over 0, kan vi si at forbrukerne i overveiende grad venter sterkere økonomi. Hvis CCIer under 0, venter de i overveiende grad svakere økonomi.
ForbrukerMeteret™:
ForbrukerMeteret™ kjøres månedlig som en web-omnibus og kartlegger forbrukernes tillit og forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsmarkedet, planer for forbruk og sparing og andre spørsmål knyttet til forbruk og økonomi. Resultatene er basert på månedlige landsrepresentative utvalg (1000 intervjuer).