Nyhet
30.5.2025
30.5.2025

CCI mai 2025: Høyere forbrukertillit i mai enn i mars og april

Dette er en kommentar skrevet av
Henrik Høidahl
Seniorrådgiver og fagsjef
Dette er en analyse skrevet av
Henrik Høidahl
Seniorrådgiver og fagsjef
Opinion har så langt i år registrert store svingninger i forbrukertilliten i et år preget av usikkerhet og uforutsigbarhet. I mai har CCI steget til minus 12,7 poeng, fra minus 20,3 i april. Mest stiger troen på landets økonomi om 12 måneder.

Forbrukertillitsindeksen (CCI) stiger fra minus 20,3 poeng i april til minus 12,7 poeng i mai, viser mai-målingen til Opinion. Gjennomsnittet etter fem målinger så langt i år, er minus 13,7 poeng. CCI var på sitt høyeste i januar, mens den var på sitt laveste i april. CCI er et gjennomsnitt av fire indikatorer: Forbrukernes vurdering av husholdningens økonomi nå og om 12 måneder, forventninger til landets økonomi om 12 måneder, samt husholdningens kjøp av større forbruksgoder om 12 måneder.

- Indeksen er vesentlig høyere i mai enn i mars og april, da skuffelsen over et uteblitt rentekutt i Norge, geopolitisk og handelspolitisk uro og reaksjonene på tollkriger og børsfall ga negative utslag på forbrukertilliten, sier Henrik Høidahl, fagsjef for politikk- og samfunnsområdet i Opinion.

- De to indikatorene knyttet til troen på landets økonomi og husholdningens økonomi om 12 måneder, sammenlignet med i dag, øker markant fra april til mai. Mest stiger troen på landets økonomi om 12 måneder. Denne indikatoren var i april på sitt laveste nivå siden bunnoteringen i oktober 2022. En vesentlig høyere fremtidstro på vegne av norsk økonomi i mai er trolig et utrykk for at sjokkeffekten etter president Trumps tollutspill i april har lagt seg og at flere ikke tror konsekvensene for Norge vil bli så store, sier Henrik Høidahl.

- Troen på egen økonomi om 12 måneder, sammenlignet med i dag, får seg også et løft i mai. I mai er det en like stor andel som oppgir at de tror at husholdningens økonomi vil være ganske eller svært mye bedre som ganske eller svært mye dårligere. 27 prosent tror at husholdningens økonomi vil være bedre om 12 måneder, opp fra 21 prosent i april. 27 prosent tror den vil være dårligere, ned fra 36 prosent i april. Det er altså like mange optimister som det er pessimister på vegne av egen økonomi.

En vesentlig høyere fremtidstro på vegne av norsk økonomi i mai er trolig et utrykk for at sjokkeffekten etter president Trumps tollutspill i april har lagt seg og at flere ikke tror konsekvensene for Norge vil bli så store, sier Henrik Høidahl.

- Opinion har så langt i år registrert store svingninger i forbrukertilliten. En mer uforutsigbar verden, geopolitisk og handelspolitisk uro har bidratt til det. Svingningene kommer dessuten etter en lang periode med historisk lav forbrukertillit. Økonomiske nyheter, signaler og beslutninger fra myndigheter og sentralbanken kan fungere som et slags termometer for økonomien eller som en veiviser for forbrukene. Hvordan de blir mottatt kan enten styrke eller svekke tilliten. Vi reagerer ikke bare på selve nyheten, signalet eller beslutningene, men også på hvordan de blir formidlet og forklart, sier Henrik Høidahl i Opinion.

Les mer om forbrukertillitsindeksen (CCI) og se tidligere målinger og historisk data her.

Undersøkelsen for oktober er gjennomført mellom 8. – 14. mai i et landsrepresentativt utvalg på 1000 personer over 18 år. Neste CCI-måling publiseres fredag 30. mai.

Om CCI:

ConsumerConfidence Index Indeksen (CCI) er et anerkjent internasjonalt mål på forbrukernes tillit. Det brukes i alle EU-land.

Beregningsmetode:

CCI er et gjennomsnitt avforbrukernes vurdering av 1) husholdningens økonomi nå og 2) om 12 måneder, forventninger til 3) landets økonomi om 12 måneder og 4) husholdningens kjøp av større forbruksgoder om 12 måneder.

Hver delindeks er slik at tallet er 100 hvis alle venter sterk positiv endring, og minus 100 hvis alle venter sterk negativ endring. Hvis alle venter ingen endring blir tallet lik 0. Med CCI over 0, kan vi si at forbrukerne i overveiende grad venter sterkere økonomi. Hvis CCIer under 0, venter de i overveiende grad svakere økonomi.

ForbrukerMeteret™:

ForbrukerMeteret™ kjøres månedlig som en web-omnibus og kartlegger forbrukernes tillit og forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsmarkedet, planer for forbruk og sparing og andre spørsmål knyttet til forbruk og økonomi. Resultatene er basert på månedlige landsrepresentative utvalg (1000 intervjuer).