Forbrukertillitsindeksen (CCI) for september er på minus 11,7 poeng, ned fra minus 9,8 poeng i august, viser Opinions måling i et landsrepresentativt utvalg. Endringen fra august er innenfor den statistiske feilmarginen. Indeksen for september ligger omtrent på gjennomsnittet av ni målinger så langt i år. Slått sammen til kvartal, er indeksen på sitt høyeste i tredje kvartal. CCI utgjøres av gjennomsnittet av fire faktorer knyttet til husholdningens og landets økonomi.
- Selv om den underliggende trenden er opp fra de lave nivåene våren 2025 og tidligere år, er forbrukertilliten stadig negativ. Vi må fortsatt tilbake til oktober 2021 for å finne en måling med netto flere optimister enn pessimister. Det forteller oss at optimismen er varsom og betinget. Svingningen fra august til september er liten og i tråd med normal målevariasjon, sier Henrik Høidahl, fagsjef for politikk og samfunn i Opinion.
- Målingen i september er tatt opp i dagene før Norges Bank satt ned styringsrenten for andre gang i år, fra 4,25 til 4 prosent. Norges Bank har understreket at det er usikkerhet om den videre økonomiske utviklingen, inflasjons- og vekstutsiktene både ute og hjemme og hvordan lønnsveksten vil påvirke den innenlandske prisveksten i tiden som kommer.
- Psykologisk gir varsel om rentenedgang et forventningsløft. Effekten per måned kan være moderat for mange, men merkbar i husholdningsbudsjetter med stram likviditet, sier Henrik Høidahl.
- Psykologisk gir varsel om rentenedgang et forventningsløft. Effekten per måned kan være moderat for mange, men merkbar i husholdningsbudsjetter med stram likviditet. Tilliten løftes først når rentekuttene merkes på terminbeløpene. Den opplevde situasjonen er bedre enn i fjor, men presset fra høye levekostnader består. Når det gjelder 12-månedersforventningene til egen økonomi ser vi en svak positiv trend, men de er fortsatt preget av usikkerhet og avventning, sier Henrik Høidahl.
- Tall fra Opinion-undersøkelsen viser at 27 prosent tror at husholdningens økonomi vil være litt eller mye bedre om 12 måneder, sammenlignet i dag. 30 prosent tror den vil være litt eller mye dårligere. Resten oppgir at den vil være uendret eller at de ikke er sikre.
- Det knytter seg spenning til hvordan innføringen av Norgespris vil slå ut. En moderat og forutsigbar strømpris gjennom vinteren kan være en katalysator for løft i forbrukertilliten. En forbedring avhenger dessuten av at rentekuttene merkes og fortsetter, at prisveksten dempes videre, og at fastprisen på strøm gir reell verdi og trygghet i husholdningenes hverdag. Det mangler ikke på risikofaktorer i en uforutsigbar verden, sier Høidahl i Opinion.
Les mer om forbrukertillitsindeksen (CCI) og se tidligere målinger og historisk data her.
Undersøkelsen er gjennomført mellom 9. – 15. september i et landsrepresentativt utvalg på 1000 personer over 18 år. Neste CCI-måling publiseres fredag 31. oktober.
Om CCI:
ConsumerConfidence Index Indeksen (CCI) er et anerkjent internasjonalt mål på forbrukernes tillit. Det brukes i alle EU-land.
Beregningsmetode:
CCI er et gjennomsnitt avforbrukernes vurdering av 1) husholdningens økonomi nå og 2) om 12 måneder, forventninger til 3) landets økonomi om 12 måneder og 4) husholdningens kjøp av større forbruksgoder om 12 måneder.
Hver delindeks er slik at tallet er 100 hvis alle venter sterk positiv endring, og minus 100 hvis alle venter sterk negativ endring. Hvis alle venter ingen endring blir tallet lik 0. Med CCI over 0, kan vi si at forbrukerne i overveiende grad venter sterkere økonomi. Hvis CCIer under 0, venter de i overveiende grad svakere økonomi.
ForbrukerMeteret™:
ForbrukerMeteret™ kjøres månedlig som en web-omnibus og kartlegger forbrukernes tillit og forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsmarkedet, planer for forbruk og sparing og andre spørsmål knyttet til forbruk og økonomi. Resultatene er basert på månedlige landsrepresentative utvalg (1000 intervjuer).