.jpg)
.png)
.png)
I år ble Opinion medlem av The Worldwide Independent Network of MR (WIN), et globalt nettverk av ledende, uavhengige analyse- og meningsmålingsbyråer med medlemmer på alle kontinenter. Som en del av nettverket har vi gjennomført undersøkelsen Worldview survey.
Undersøkelsen gir unik innsikt i en rekke spennende og samfunnsaktuelle temaer hvor vi får data fra hele verden samlet. Temaene i år spenner ganske bredt - fysisk og psykisk helse, matvaner, medisin og innovasjon, teknologi, aldring, likestilling, vold, økonomi, forbruk, samt ansvar for miljøet. WIN har utarbeidet en rapport som peker ut noen hovedfunn fra årets undersøkelse.
I 2025 opplever mange stress, uansett hvor i verden de bor. Undersøkelsen viser at globalt er det 32 prosent som sier de ofte kjenner på stress. Kvinner rapporterer om mer jevnlig stress enn menn (38 % mot 27 %), og yngre kjenner på mer stress enn eldre – 38 prosent i aldersgruppen 18-24 år, mot 17 prosent blant dem 65 år og eldre. De som står uten jobb (42 %) og studenter (40 %) er også blant dem som opplever mest stress.
Når økonomiske og sosiale krav øker, søker flere ro gjennom meditasjon og mindfulness. 35 prosent av verdens befolkning svarer at de mediterer ofte eller av og til – en økning fra 29 prosent i 2018.
De som sliter mest med negative følelser bruker mindfulness oftest: 22 prosent av dem som føler seg ensomme, irritable eller triste mediterer jevnlig, og 20 prosent av dem som sliter med søvn eller utmattelse bruker mindfulness for å finne ro. Meditasjon har blitt et enkelt og fleksibelt hjelpemiddel – en måte å ta vare på både kropp og sinn i en stressende verden.
Norge er faktisk et av landene der færrest praktiserer mindfulness og meditasjon, selv om vi også her har et høyt stressnivå. Kun i Indonesia er det færre som sier de ofte eller av og til driver med mindfulness, mens det er flest i India, Pakistan og Marokko. 6 prosent av nordmenn praktiserer mindfulness teknikker ofte og 12 prosent gjør det av og til. 81 prosent svarer at de aldri gjør det, selv om 1 av 3 ofte føler på stress.
Siden sist Worldview survey målte i 2018, viser funnene nå at folk føler seg unge i en kortere tid av livet – og gamle tidligere. I 2025 sier folk i snitt at de slutter å føle seg unge ved 41 år (mot 44 år i 2018), og begynner å føle seg gamle ved 53 år (mot 55 år i 2018).
Tallene viser store forskjeller mellom land og kulturer. I Europa føler folk seg unge til de er 44 år og gamle ved 58 år, mens i Afrika oppleves ungdommens tid som over allerede ved 36 år. I MENA-regionen føler folk seg gamle tidligst, ved 48 år.
I Norge svarer vi snitt at vi slutter å føle oss unge når vi er 43 og begynner å føle oss gamle når vi er 55, altså litt senere enn verdenssnittet.
Hvorfor føler folk seg eldre tidligere? I følge WINs eksperter skyldes det flere ting. Vi har flere krav i ung alder: Økonomiske bekymringer, ansvar for familie og usikre jobber gjør at mange må bli “voksne” fort.
Vi står også i en tid der vi har vært gjennom en pandemi, og det er klimafrykt og internasjonale konflikter. Uroen gjør oss mer slitne, som igjen kan gi følelsen av å eldes raskere. Flere sliter med psykisk helse, søvn og stress.
Den raske teknologiske utviklingen gjør at noen føler seg utdatert så fort de mister oversikten over nye trender. I tillegg gjør lange dager, mye skjermtid og høye forventninger at mange unge voksne blir slitne – som om de eldes før tiden. I mange kulturer blir alder sett på som noe negativt, mens ungdom dyrkes i media. Sosiale medier skaper også økt bevissthet om kropp og utseende.
Flere ser nå mer positivt på likestilling i hjemmet enn før, men det er først og fremst menn som driver denne endringen. Færre kvinner mener enn menn mener det er likestilling i hjemmet. 72 prosent av menn mener likestilling i hjemmet definitivt eller til noen grad er oppnådd, mot 65 prosent av kvinner.
Men tallene viser at oppfatning ikke alltid stemmer med virkeligheten. WIN fant ingen sammenheng mellom hva folk tror og hvordan oppgaver i hjemmet faktisk fordeles. Med andre ord: mange føler at det er likestilt, men legger fortsatt ansvaret i hovedsak på kvinnene.
I de fleste land gjør kvinner fremdeles det meste av husarbeidet, også der folk tror de er likestilte. Det finnes noen unntak: søppeltømming gjøres oftere av menn (55 prosent mot 52 prosent), og dagligvarehandel er ganske jevnt fordelt (46 % menn, 49 % kvinner).
Men for oppgaver som klesvask (31 % menn, 58 % kvinner) og vask av bad (24 % menn, 42 % kvinner) er forskjellene større. Matlaging, som gjerne forbindes med menn på profesjonelt nivå, gjøres hjemme mest av kvinner – hele 75 prosent mot 48 prosent blant menn.
I Norge er det store forskjeller i oppfatningene om likestilling på hjemmebane. Dobbelt så mange menn som kvinner mener at det er full likestilling i hjemmet (40 mot 22 %).
Tallene i Norge viser også at kvinner gjør mest husarbeid, særlig oppgaver som husvask, klesvask, rydding og å ta seg av barna. Unntaket er å ta ut søpla i Norge også, som menn gjør i større grad enn kvinner, mens matlaginger relativt jevnt fordelt her.
I 2025 sier 62 prosent globalt at de sover godt, men andelen som sliter med søvn fortsetter å øke – fra 35 prosent i 2021 til 38 prosent i 2025. Det betyr at stadig flere får for lite eller dårlig søvn.
I 35 av 40 land sier over en fjerdedel at de sover dårlig. Verst er det i Hongkong, der hele 59 prosent rapporterer problemer med søvn.
Søvnproblemer rammer folk i alle samfunnslag, men noen grupper mer enn andre. Arbeidsledige er blant de mest utsatte (46 % sover dårlig). Også kvinner i alderen 35-64 år med lavere utdanning sliter mer med søvn enn andre. Søvn handler altså ikke bare om vaner, men også om økonomi, jobb og livssituasjon.
Skjermbruk har blitt en stor søvn tyv. Over halvparten av verdens befolkning (52 %) sier de er våkne sent med mobil eller PC, og får dermed for lite søvn. 27 prosent gjør dette ofte.
Blant unge voksne (18–24 år) gjelder dette for syv av ti personer. Jo høyere utdanning, desto vanligere er det å ofre søvn for skjermtid. I 28 av 40 land sier minst halvparten at teknologi går utover søvnen deres. Skjermtid stjeler altså nattesøvn – særlig blant unge.
25 prosent av nordmenn oppgir at de ofte har problemer med å sove. Andelen er større blant kvinner (31 %) enn menn (20 %), og 6 av 10 unge svarer at de ofte er trøtte og tomme for energi.
Totalt i den norske befolkningen er det 21 prosent som oppgir at de ofte har vært våkne sent på natten og brukt mobilen eller PC og dermed får for lite søvn. 24 prosent gjør det av og til.
Trening er bra for både hodet og kroppen. Men idrett handler om mer enn helse – det kan også skape fellesskap og endring. Når idretten er åpen og tilgjengelig for alle, kan den bygge broer, bryte ned forskjeller og gjøre samfunnet mer inkluderende. Tilgjengelige treningsmuligheter gjør det lettere for flere å ta vare på helsa, uansett økonomi eller bakgrunn.
Undersøkelsen viser at globalt er det flere som trener jevnlig enn før. Andelen som ofte er fysisk aktive har økt fra 37 prosent i 2018 til 42 prosent i 2025.
Det er store forskjeller mellom landene på hvor store andeler som trener. India ligger på topp, der 73 prosent av befolkningen trener ofte. I Indonesia, Slovakia, Chile og Thailand trener kun 25 prosent av befolkningen ofte, og lavest ligger Elfenbenskysten med 21 prosent. I Norge oppgir 41 prosent at de trener ofte, 32 prosent at de trener av og til og 26 prosent at de sjelden eller aldri trener.
Selv om det går fremover, er det fortsatt store forskjeller mellom kjønn globalt når det gjelder trening. 45 prosent av menn trener ofte, mot 40 prosent av kvinner. Forskjellen er størst blant dem under 35 år, og mindre blant eldre.
Utdanningsnivå slår også ut på hvor ofte en trener. Kun 33 prosent av de med lite eller ingen utdanning trener ofte, mot 58 prosent av de med høy utdanning.
Om Worldview survey:
Worldviews Survey (WVS) er et veldedig initiativ startet i 2018 for å øke bevisstheten i samfunnet og skape endring ved å følge utviklingen i holdninger globalt på en rekke temaer: fysisk og psykisk helse, matvaner, medisin og innovasjon, teknologi, aldring, likestilling, vold, økonomi, forbruk, samt ansvar for miljøet.
Worldview survey gjennomføres av The Worldwide Independent Network of MR (WIN), et globalt nettverk av ledende, uavhengige analyse- og meningsmålingsbyråer med medlemmer på alle kontinenter. Hver partner bidrar med lokal innsikt dette internasjonale samarbeidet. Undersøkelsen gjennomføres hvert år i 40 land og omfatter over 30 000 deltakere.
Opinion har ansvaret for den norske undersøkelsen som er landrepresentativ og gjennomført mellom 13-21. januar 2025 med 1031 respondenter. Det er første gang i 2025 at Opinion deltar og vi deltar igjen i 2026. Ønsker du tilgang til datagrunnlaget, ta kontakt med Elise Oseid på elise@opinion.no
Følgende land er inkludert i studien: Argentina, Australia, Brasil, Canada, Chile, Kina, Tyskland, Ecuador, Spania, Finland, Frankrike, Storbritannia, Hellas, Hongkong, Kroatia, Indonesia, Irland, India, Italia, Japan, Sør-Korea, Marokko, Mexico, Malaysia, Nederland, Norge, Peru, Filippinene, Pakistan, Polen, Paraguay, Serbia, Sverige, Slovenia, Slovakia, Thailand, Tyrkia, USA, Vietnam.