Folkogfag
11.8.2020
11.8.2020

Hvordan få forbrukere til å ta mer bærekraftige valg innenfor mat og drikke?

Dette er en kommentar skrevet av
Dette er en analyse skrevet av

Kurs med Opinion og 12YEARS

Dette kurset er tilpasset aktører innenfor kategorien mat og drikke, som dagligvarekjeder, mat- og drikkeprodusenter og spisesteder, som ønsker at nordmenn skal spise og drikke mer bærekraftig. Kurset er en perfekt anledning til å samle bedriftens ansvarlige for bærekraft og kommunikasjon sammen for å diskutere utfordringer og løsninger i bransjen.

Dato og tidspunkt: 16. september 2020, kl. 09:00-12:30

Sted: Hos Opinion, Vulkan 16 

Varighet: 3,5 timer

Pris: 3500,- per person
Virksomheten får 1 gratis deltaker ved kjøp av rapporten ‘Forbrukere og bærekraft 2020’.

Kursholdere:
Sunneva Kilsti og Mia Charlotte Harboe fra Opinion AS
Petter Gulli fra 12YEARS

Mat og drikke er den kategorien der flest oppgir at de tar hensyn til bærekraft når de handler, men hva er viktigst når man står i butikken? På dette kurset gir Opinion, sammen med Petter Gulli, deg råd og tips til hvilke bærekraftige løsninger folk vil ha samt hvordan dette bør løftes frem og kommuniseres til forbrukere.

Kurset er basert på forbrukerinnsikt, blant annet hentet fra vår egen rapport ‘Forbrukere og bærekraft 2020’. Innsikt gir et solid grunnlag til å si noe om hva som vil fungere og ikke fungere blant den norske befolkningen.

På kurset vil du blant annet lære:
  • Hva norske forbrukere mener om bærekraft og klima, og hvilke barrierer og motiver som påvirker oss til å ta bærekraftige valg i dagligvarebutikken.
  • Hva forbrukere forventer av merkevarer, bedrifter og organisasjoner innenfor kategorien mat og drikke.
  • Hvordan du kommuniserer bærekraft på en måte som er relevant og troverdig for din merkevare.
  • Hvordan du unngår grønnvasking og andre åpenbare mageplask.
  • Hvilke bærekraftdilemmaer som er mest aktuelle for deres bransje, og hvordan man på best mulig måte kan løse disse.
Agenda for dagen

09:00-09:15      

Velkommen

09:15-10:00     

Innsikt fra Opinions rapport ‘Forbrukere og bærekraft 2020’ tilpasset deres bransje

10:00-10:05      

Kort kaffepause

10:05-10:50      

Petter Gulli gir sine tips til hvordan virksomheter bør kommunisere om bærekraft

10:50-11:00      

Kaffepause og lett lunsjservering

11:00-12:30     

Workshop med oppgaver og felles diskusjon rundt bærekraftsdilemmaer i bransjen
 

Smittevernstiltak

For å kunne opprettholde avstand mellom kursdeltakerne har vi en begrensning på maks 50 deltakere. Alle som kommer inn til oss blir henvist til å vaske hender før de entrer grupperommet, samt at antibac står plassert utover i lokalene og oppfordres til å brukes flittig av alle. Servering av mat og drikke vil gjøres uten at noe sendes rundt.

Ved symptomer på sykdom, som sår hals, hoste eller lignende, ber vi deg avstå fra å møte til samlingen

Meld deg på her!

Mia Harboe: [email protected] / +47 936 79 343

Petter Gulli

Kontaktperson: