.jpg)


71 prosent av unge mellom 15 og 25 år bekymrer seg for økte priser, viser UNG2026. Det er den bekymringen som flest unge bekymrer seg for. Det er en økning fra 65 prosent i fjor.
Nærmere 6 av 10 (57%) er bekymret for egen økonomi. Flere jenter (61%) enn gutter (53%) er bekymret for dette. Det er tydelig at økonomi og penger tar større plass hos unge nå enn tidligere. Ser vi helt tilbake til 2019, var 44 prosent bekymret for penger.
- Økonomi er en tematikk som favner bredt, og som dagens unge er opptatt av. Dagens unge trer tidlig inn i voksenlivet. De tar økonomisk ansvar og har store ambisjoner. Penger oppleves som noe som skaper muligheter og setter begrensninger i livene deres. Derfor gir det grobunn for bekymring, sier Alexandra Palm, analytiker i Opinion og ansvarlig for UNG2026.
Ønsket om økonomisk frihet, eierskap og et liv med rom for både trygghet og drømmer står høyt blant dagens unge, viser rapporten.
- Å oppnå økonomisk frihet handler ikke nødvendigvis om å bli rik, men om noe hverdagsnært og konkret. En trygghet og frihet til å gjøre ting du liker, betale regninger og slippe økonomisk stress. Mange vil tidlig inn på boligmarkedet og investere pengene sine der avkastningen er høy, sier Alexandra Palm.
Funn fra UNG2026 viser at dette er en bevisst generasjon som er opptatt av å ta smarte og gode økonomiske valg.
Nær halvparten av unge (44 prosent) har spart penger i fond i løpet av de siste 12 månedene, og 32 prosent vurderer eller har vurdert å gjøre det. 41 prosent har spart penger i BSU, og 22 prosent har kjøpt aksjer. Flere unge menn enn unge kvinner har kjøpt aksjer og krypto, men når det gjelder sparing i fond og i BSU er det ingen kjønnsforskjeller.
- De siste årene har vi sett at de unge er opptatt av økonomi, noe som tar seg uttrykk i for eksempel sparing og kjøp av aksjer. Flere forteller om et ønske om tidlig pensjon som skal finansieres av passiv inntekt. Veien hit tråkkes opp av suksessfulle investeringer som vokser seg store på konto, med minimal innsats eller anstrengelse. Det er et høyt fokus på sparing og å være økonomisk smarte i begynnelsen av voksenlivet, som vil sette standarden for det livet en ønsker seg. De unge ser på det som et krav en bør klare å oppnå på egenhånd, sier Alexandra Palm.
Unge i dag er også bevisste forbrukere. 65 prosent deltatt har i en kundeklubb for å motta rabatter, og litt over halvparten (56%) har brukt nettsider for å sammenligne pris og apper for å få oversikt over tilbud og kampanjer.
Unge kvinner er mer strategiske i jakten på gode tilbud: De deltar oftere i kundeklubber eller fordelsprogrammer, bruker apper for å få oversikt over kampanjer og følger profiler i sosiale medier for å få råd om økonomi og sparing.
Politisk er det flere unge som er opptatt av personlig økonomi enn befolkningen ellers. Personlig økonomi er den tredje viktigste politiske saken for valg av parti blant unge, etter helse og skole og utdanning. Flere unge (22%) enn øvrig befolkning (15%) har personlig økonomi som viktigste sak.
Fjerde viktigste sak for unge er skatter og avgifter (21%). Her skiller ikke unge seg fra øvrig befolkning.
Sammenlignet med unge kvinner er det flere unge menn som oppgir skatter og avgifter og landets økonomi som viktigste sak.
Fakta om UNG2026:
Opinions målgruppestudie UNG2026 baserer seg på en landsrepresentativ kvantitativ undersøkelse med 1000 intervju i alderen 15-25 år. Undersøkelsen er gjennomført i uke 32-34 2025. I tillegg er innsikt fra 114 kvalitative dybdesamtaler med unge fra hele Norge.
Opinions UNG er landets mest omfattende målgruppestudie om norsk ungdom mellom 15-25 år. Det er en årlig studie av utviklingstrekk hos den unge målgruppen. Rapporten dekker blant annet store verdispørsmål, mediebruk og forventninger til fremtidig arbeidsgiver. Rapporten er full av spennende statistikk, men inneholder også et enormt kvalitativt datagrunnlag som gir dypere innsikt i hva som ligger bak tallene, og hva det betyr for deg. Årets rapport UNG2026 ble lansert 23. oktober og innsikten i denne artikkelen er fra årets rapport.