Folkogfag
7.11.2025
7.11.2025

Hanna Sahlin er årets talent og Ole Petter Nyhaug er årets innovatør

Dette er en kommentar skrevet av
John Lauring Pedersen
Adm. Direktør
Dette er en analyse skrevet av
John Lauring Pedersen
Adm. Direktør
På Analysedagen 2025 i regi av Strategi- og analyseforeningen stakk Opinion av med to priser. Hanna Sahlin fikk prisen som årets talent og Ole Petter Nyhaug ble årets innovatør.

Torsdag 6. november gikk Analysedagen 2025 av stabelen. Analysedagen er årets største møteplass for oss som jobber med å forstå kunder og forbrukeratferd. Hvert år kåres årets talent, årets markedsanalytiker og årets innovatør i bransjen.

Hanna Sahlin vant årets talent

Vår svenske stjerne Hanna Sahlin vant årets talent. Hanna har jobbet i Opinion i snart tre år, og er utdannet sosiolog fra Universitetet i Oslo med fordypning i kvantitativ metode. Hun kan faktisk også skryte på seg 10 måneders erfaring som leketøy-demonstratør på Hamley´s i London. Hun født i Umeå, men er én av mange kjærlighetsflyktninger til Oslo - til hell for Opinion.

 

Hanna har i løpet av den korte tiden hun har vært i Opinion markert seg som et talent utenom det vanlige. Hun kom raskt i flyt som analytiker i vår avdeling for digitale metoder hvor hun behersker hele vår mangfoldige verktøykasse. Hun fikk tidlig ansvaret for noen av våre største kundepaneler hvor hun har levert presise analyser og rapporter, og er en stødig og tilgjengelig sparringspartner når det er behov for det.

 

Hanna har høy arbeidskapasitet, er imponerende nøyaktig og samvittighetsfull. Hun fremstår med noe så sjelden som ydmykt selvsikker når hun leverer råd og funn, noe kundene setter stor pris på. Hanna er godt bevis på at stillest vann ofte har dypest grunn.

 

Hanna har også vist seg å være en allsidig markedsanalytiker og jobber sømløst kvalitativt så vel som kvantitativt. Dette gjør at hun står trygt på flere ben og kan håndtere de innsiktsbehovene kundene måtte ha. Det har også gjort Hanna til en særs populær og ettertraktet kollega å ha med inn på større prosjekter.

Hun har det siste året bidratt godt inn mot tunge kunder som Oljefondet og Jernbanedirektoratet. I år er hun også lead på det kvalitative arbeidet i UNG2026, et prosjekt som krever enormt med fokus og arbeid og trolig er bransjens aller mest profilerte enkeltprosjekt.

 

Hannas personlige egenskaper fyller ut bildet av talentet hennes. Hanna er rett og slett en utrolig behagelig person å samarbeide med og hun beskrives av kolleger som enkel å samarbeide med, tydelig, skarp, rolig og troverdig - med stålkontroll over sine oppgaver. Hanna setter seg raskt inn i problemstillinger, samtidig som hun ikke er redd for å spørre andre om hjelp om hun føler behov for det.

Gratulerer så mye Hanna!

Ole Petter Nyhaug vant årets innovatør

Ole Petter trenger trolig ikke noen nærmere introduksjon for de som har vært med i bransjen en stund – han har gjennom de siste 25 årene vært en konstant innovatør, alltid jagende etter bedre måter å hente og foredle innsikt på - til glede for både kunder, kolleger og konkurrenter. Ole Petter har i egen person løftet bransjen på flere områder:

Gjennom etableringen av Fishnet på 2000-tallet hvor han, riktignok parallelt med Bengal Consulting, introduserte forbrukertrender og bruk av trendpaneler. Ole Petter har siden det gitt ut Consumer Stories, Norges eneste forbrukertrend-rapport. Consumer Stories er en rapport som i dag brukers av et femtitalls annonsører og som gang på gang har vist seg som treffsikker i å spå hvor forbrukerne går.

Gjennom etableringen av OnLive Research, hvor han designet og utviklet software for kundepaneler (også kalt Market Research Online Communities), en metode for å komme tettere på forbrukerne og på den måten tette gapet mellom hva de sier og hva de gjør.

 

Dette er kun to eksempler på hva han har bidratt med. Nå er Ole Petter ute med sitt aller viktigste innovasjonsløp med selskapet Citrus Analytics AS. Citrus ble etablert vinteren 2025 og leverer software til bruk i innsikts- og analyseprosjekter, hvor AI og maskinlæring er sentralt.

 

Citrus har i dag to produkter. Det første er allerede er på markedet og i bruk blant flere større norske og internasjonale kunder. Citrus Impact er en maskinlæringsbasert drivermodell hvor man ikke bare benytter survey-data, men også kan koble på en rekke eksterne kilder som renteutvikling, børskurs, værdata, spendingdata – kort sagt alle former for tidsseriedata som kan gi oss bedre forståelse av hva som påvirker fenomenet vi ønsker å forstå. Dette kan være kundetilfredshet, salg eller politisk preferanse. Med bruk av kontekstuelle datakilder leverer Citrus mer enn bare datapunkter.  

Videre har Citrus utviklet Optimize, en MMM (Marketing Mix Model), som i stadig større grad etterspørres av annonsørene. Citrus kan levere en løsning som gjør det mulig å kjøre slik modellering raskere og billigere enn dagens produkter gjør. Nå jobber Citrus med lansering av Fusion, et produkt som selv foreslår analyser basert på å lese rådata og gjennomfører disse analysene automatisert etter at konsulenten har valgt hva vedkommende ønsker å fokusere på.

 

Ole Petter har selv designet disse konseptene og har i tillegg samarbeidet med anerkjente forskere i utviklingen. Både professor i økonometri Øystein Myrland og PHD i språkmodeller Martin Ranang Thorsen har bidratt og sikret at produktene holder den høyeste standard.

 

AI og maskinlæring er allerede i ferd med å gjøre det, og det er riktig å gi honnør til de i bransjen som står helt i fremste rekke i utviklingen, og bidrar til den teknologiske utviklingen. Derfor fortjener Ole Petter Nyhaug prisen som årets innovatør i analysebransjen.

Gratulerer Ole Petter!

Ole Petter mottar prisen fra konferansier Anita Lynne.